Nakon pojave pandemije virusom COVID-19 više ništa nije kao prije. Dogodilo se da smo morali unijeti promjene u naše privatne živote tako i u poslovne. Brojni poslodavci morala su preseliti svoje poslovanje iz ureda u domove svojih zaposlenika, s vrlo malo vremena za pripremu i prilagodbu na novi način rada. Velik dio zaposlenika je i prije ove pandemije radio od kuće no drugi dio nije, pritom se morao vrlo brzo i bez neke posebne pripreme prilagoditi novonastaloj situaciji. U Hrvatskoj je napravljeno interesantno istraživanje o radu od kuće i što smo mogli naučiti iz toga.
LEKCIJA 1: Vježbom do savršenstva!
Rezultati su očekivano pokazali da su sudionici bez prethodnog iskustva rada od kuće percipirali da im je u brojnim područjima teže funkcionirati kod kuće od zaposlenika sa prethodnim iskustvom rada od kuće.
LEKCIJA 2: Direktan ljudski kontakt ostaje važan!
Jedan od glavnih nedostataka rada od kuće koji su sudionici uočili jest upravo manjak socijalnih interakcija i kontakata. Čak je 43% sudionika izjavilo da im je teže održati pozitivnu atmosferu i timski duh kod kuće naspram u uredu. S obzirom da direktan ljudski kontakt ima pozitivne psihološke posljedice i doprinosi osjećaju timske kohezije i povezanosti, u ovakvim je situacijama jako važno voditi brigu kako nadomjestiti nedostatak istoga i zadržati povezanost tima (a i samog poduzeća).
LEKCIJA 3: Praćenje podređenih je moguće online, no (potpuno) vođenje zahtjeva dodatnu podršku!
Većina nadređenih izjavila je kako jednako uspješno mogu pratiti rezultate te provjeravati i nadgledati rad podređenih kod kuće i u uredu. Čak je 43,9 % nadređenih izjavilo da ima teškoća u području motiviranja, a 39% u upravljanju odnosima kada rade od kuće naspram u uredu.
LEKCIJA 4: Postoje velike varijacije u percepciji učinkovitosti kod kuće i u uredu!
Neki sudionici istraživanja su se doživjeli produktivnijima u radu kod kuće, dok neki opisuju nižu učinkovitost iz udobnosti vlastita doma naspram ureda. Primjerice, 33,9% sudionika opisuje poteškoće u području koncentracije kod kuće naspram u uredu, a 39,8% percipira bolju sposobnost koncentracije kod kuće nego u uredu. Međutim, zanimljivo je da čak 51,1% sudionika ne primjećuje razlike u kvaliteti rada, a 55,7% sudionika u određivanju prioriteta kod kuće i u uredu.
Dolazi se do zaključka da poduzeća koja planiraju buduću implementaciju rada od kuće trebaju posebice obratiti pažnju na efikasnost svojih radnika i pružiti im individualnu podršku kako bi bili maksimalno učinkoviti. Osim toga, treba imati na umu da nije sve za svakoga i da je važno prilagoditi način rada od kuće samim karakteristikama poduzeća, posla i zaposlenika.
LEKCIJA 5: Zaključak!
Odmah na prvu rekli bi da rad od kuće štedi vrijeme (na transport, oblačenje), daje mogućnost samostalnog organiziranja rada te mogućnost prilagodbe vremena privatnim obvezama. Iako rad od kuće donosi određene koristi, kako bi se potpuno iskoristio njegov potencijal, potrebno je pripremiti zaposlenike, voditelje, a i sama poduzeća na ovakav oblik rad.
Mnogi su ušli u ovo nespremni i uslijed povećane količine stresa, nailazila na izazove u prilagodbi na nastalu situaciju. Iako je ovo bilo specifično razdoblje, popraćeno raznolikim stresnim situacijama, omogućilo je dijelu poduzeća barem približan uvid u to kako to izgleda kada se radi od kuće. Istovremeno, treba uzeti u obzir da su se uvjeti rada od kuće u ovoj situaciji razlikovali od uobičajenih uvjeta, posebice poradi COVID-19 pandemije i nužnosti da svi ukućani budu istovremeno prisutni u radno vrijeme.
S obzirom na uočenu fleksibilnost i uštedu vremena koju ovakav oblik rada donosi, mnogi će poslodavci u budućnosti razmotriti kao dodanu mogućnost radu iz uredu. Istovremeno, treba voditi računa da se uslijed prebacivanja na rad od kuće ne izgubi dobra atmosfera i socijalne interakcije među djelatnicima te da zaposlenici budu spremni za ovaj oblik rada i imaju osigurane adekvatne uvjete za isti.