Čak 300 milijuna poslova s punim radnim vremenom diljem svijeta moglo bi se na neki način automatizirati pomoću najnovijeg vala umjetne inteligencije koji je iznjedrio platforme poput ChatGPT-a, prema ekonomistima Goldman Sachsa.
Široka primjena AI-ja mogla bi u sljedećih 10 godina povećati globalni BDP za 7 posto godišnje.
Predvidjeli su da bi 18 posto rada na globalnoj razini moglo biti automatizirano, s tim da se učinci više osjećaju u naprednim gospodarstvima nego na tržištima u razvoju.
Očekuje se da će administrativni radnici i odvjetnici biti najviše pogođeni, u usporedbi s “malim učinkom” koji se vidi kod fizički zahtjevnih zanimanja ili zanimanja na otvorenom, poput građevinskih i servisnih radova.
U Sjedinjenim Državama i Europi, otprilike dvije trećine trenutnih poslova su “izloženi određenom stupnju automatizacije umjetne inteligencije”, a do četvrtine svih poslova mogla bi u potpunosti obaviti umjetna inteligencija, procjenjuje Goldman Sachs. Ekonomisti Goldman Sachsa smatraju da će uporaba takve umjetne inteligencije vjerojatno dovesti do gubitka radnih mjesta.
No primijetili su da su tehnološke inovacije koje su u početku istisnule radnike povijesno također stvorile rast zaposlenosti na duge staze. Dok se radna mjesta mogu mijenjati, široka primjena umjetne inteligencije mogla bi u konačnici povećati produktivnost rada — i povećati globalni BDP za 7 posto godišnje u razdoblju od 10 godina, prema Goldman Sachsu.
Utjecaj umjetne inteligencije na tržište rada vjerojatno će biti značajan no većina poslova i industrija samo je djelomično izložena automatizaciji i stoga je vjerojatnije da će ih umjetna inteligencija nadopuniti, a ne zamijeniti,
Britanska agencija, pak, za istraživanje tržišta Sortlist još u veljači, prije pojave najnovije inačice GPT-4, ispitala je 500 tvrtki koje koriste ChatGPT iz Ujedinjenog Kraljevstva, Belgije, Njemačke, Španjolske, Nizozemske i Francuske. Rezultati su pokazali da 26 posto europskih tehnoloških kompanija i 22 posto financijskih kompanija planira ukinuti radna mjesta kao izravnu posljedicu korištenja ChatGPT-a.
Najugroženiji su poslovi u marketingu i odnosima s javnošću, a polovica ispitanih tehnoloških tvrtki spremna je platiti više od 500 eura mjesečno za profesionalnu verziju ChatGPT-a. Zbog najave da će im ChatGPT oduzeti radna mjesta, najzabrinutija je skupina milenijalaca, a od toga strahuje i čak 43 posto ispitanika rođenih između 1965. i 1980. godine.